Information om situationen kring tolkfrågan i Stockholm gällande tolkcentralens ekonomi och Tolkportalen

SDF vill informera er att sent i fredags fick vi informationen att Tolkcentralen inte klarat att hålla budgeten och stoppar därför alla kommande beställningar som inte är hälso- och sjukvårdsrelaterade. Vi har redan nu fått kännedom om medlemmar som fått avslag på sina tolkbeställningar. SDF tycker givetvis att det är helt oacceptabelt och är nu i full färd att göra en skrivelse till ansvariga politiker och förvaltningar där vi kommer att kräva att regionen omedelbart tillsätter extra medel samt att budgeten för 2023 ses över. Vi har också pågående dialog med tolkcentralens verksamhetschef.

Vad kan du som medlem göra under tiden? Fortsätta att beställa!
Allt som du behöver tolk till: beställ oavsett om det är hälso- och sjukvårdsrelaterade eller inte. Det är viktigt att alla beställningar kommer in så det speglas i statistiken. Det är också viktigt att du gör anmälan till patientnämnden när/om du inte får tolk. Är du osäker i hur du gör anmälan? Kontakta SDF!

Parallellt jobbar SDF fortfarande med frågan kring beställningsflödet (beställningar per e-mail och Tolkportalen). Som många av er vet så planerar Tolkcentralen att stoppa möjligheten till att beställa via e-mail. Stoppet skulle ha genomförts 1 oktober men har redan efter våra protester flyttats fram till 1 januari. Vi har därefter fortsätt vårt arbete och nu fått informationen förra veckan att beslutet återigen skjutas fram till 1 mars, samt att de ska titta på individuella lösningar. SDF står dock fortfarande fast vid våra tidigare skrivelser och har bland annat kallat till dialogmöte med ansvariga tjänstepersoner och politiker i slutet av november.

Vi informerar löpande på sociala medier och vid föreningsmöten när vi har ny information. Är det något du funderar på eller har frågor kring, kontakta gärna oss!