Stockholms Landsting (Hörselhabiliteringen Rosenlund) har tagit ett beslut att inte längre bekosta taxiresorna mellan hemmet och förskola för barn med hörselnedsättning som går på hörselförskolorna Snäckbacken, Havet och Vårängen fr.om. 1 januari 2016.

SDF har genom utbildningsförvaltningens råd för funktionshinder meddelat att vi är oroliga för vilka konsekvenser det kan medfölja beslutet som tagits då det idag redan signalerats av ett par kommuner att neka barnet taxiresa då de inte vill betala eller inte erbjuder skolskjuts till barn yngre än 7 år. Det kan medföra allvarliga konsekvenser som att barnet är tvunget att välja hemkommunens förskola där det inte erbjuder teckenspråkig miljö eller teckenspråkiga pedagoger, bara för att kommunen nekar taxiresorna.

SDF har också passat på när ämnet skolskjuts tagits upp att nämna att Samtrans inte uppfyller körningarna på ett optimal sätt dvs ensamåkande barn eller tillfälliga elever (som CODA/Syskonveckor på Manillaskolan) drabbas ofta av förseningar eller avbokade körningar. Detta är oacceptabelt!

SDF har också lyft fram frågan att Stockholm Stad och övriga kommuner behöver se över upphandlingen när det gäller döva barns skolskjuts. (Även Manillaskolan som är en myndighet och upphandlar själva behöver se över hur deras taxichaufförer kan teckna). Anledningen är att vi anser att döva barn ska ha rätt till chaufförer som kan teckenspråk av säkerhetsskäl. Om taxin av någon anledning hamnar i en olycka eller förseningar och dylikt behöver chauffören kunna kommunicera med barnet utan hinder. Idag kör många chaufförer döva barn utan att ens kunna teckna ”God Morgon” eller liknande och det är inte OK.

Ämnet skolskjuts kommer att bevakas av SDF under höstterminen då mycket är nytt för döva barnen.

/Mona Riis
Intressepolitisk sekreterare