Tolkportalen och e-mail till Tolkcentralen

Som många av er vet så har Tolkcentralen meddelat att deras e-mailtjänst stängs ner efter 1 oktober och att det därefter hänvisas till Tolkportalen i första hand. Det har SDF och FSDB Stockholm Gotland samt många andra intresseföreningar reagerat kraftigt på.

Nu har Tolkcentralens verksamhetschef meddelat till oss intresseföreningarna att stoppet flyttas fram till 31 december. Från och med 1 januari 2023 stängs e-mailtjänsten ned. Deras plan är nu att vi tolkbeställare ska i första hand använda Tolkportalen för beställningar och att kontakt med Tolkcentralen sker framöver via appen AlltidÖppet. Det här är ny information så mer information kommer att finnas längre fram från Tolkcentralen.

Vad gör och tycker SDF i denna fråga? Vi har haft kontakt via mail, skrivelse och möte med Tolkcentralens verksamhetschef, SLSO, Hälso- och sjukvårdsnämnden samt hälso- och sjukvårdsdirektör Anders Ahlsson. Då har vi påpekat att Tolkportalen har stora tillgänglighetsbrister och att hela processen sköts otroligt slarvigt.

Nu med denna nya information tycker vi att processen fortfarande skötts illa. Vi menar också att det inte ska vara så komplicerat att det kräver två inloggningar med bankID för att kontakta Tolkcentralen och/eller beställa tolk. SDF:s grund i skrivelsen som skickades i juni står fast, så det här löser inte problemet men det är ändå glädjande att de skjuter upp mail-stopp så att processen får en ärligare chans att bli tillgänglig, även om vi tror att tiden är otillräcklig för att problemen ska bli ordentligt lösta. Fortfarande anser SDF att Region Stockholm måste erbjuda alternativa digitala beställningsvägar som inte kräver bankID.

Vi bevakar fortsatt frågan och har två kommande möten med Region Stockholm och Tolkcentralen kring Tolkportalen och AlltidÖppet. Har du funderingar eller tankar så kontakta gärna SDF!

Skrivelsen som skickades i juni kan läsas här.