ANVÄND INTE TOLKPORTALEN. RING ISTÄLLET!

Den 1 mars tar Region Stockholm bort möjligheten för tolkanvändare att beställa tolk via mail. Tolkcentralen hänvisar framöver till Tolkportalen. Anledningen är GDPR. Men Tolkportalen är otillgänglig och oanvändarvänlig. SDF menar att regionen måste lösa problemet med Tolkportalen eller skapa bättre digital beställningsväg INNAN möjlighet att beställa via mail tas bort.

SDF uppmanar er alla att inte använda Tolkportalen. SDF uppmanar istället er att under 2 månader (1 mars-30 april) BARA använda telefon som beställningsväg. Du kan välja mellan att använda bildtelefon, texttelefon eller taltelefon (via förmedlingstjänst eller direkt).

Anledningen är att vi vill visa att Tolkportalen INTE är en bra lösning. Vi vet att styrande mittenkoalitionen vill titta på lösningar och det finns också en skrivelse från Vänsterpartiet om att ta fram en ny och tillgänglig beställningsplattform. Så det kan hända saker under våren men det kommer tyvärr inte hända före 1 mars. Vi hoppas att regionen tar sitt förnuft till fånga och löser problemet om vi är tillräckligt många som visar på problemet.

Hur gör du för att ringa in din beställning? Använd någon av dessa kontaktvägar:

Kontaktuppgifter till Tolkcentralen
Bildtelefon: tc.stockholm@mymmx.se
Texttelefon: 08-123 359 90
Taltelefon: 08-123 359 50

Förmedlingstjänst bildtelefoni: bildtelefoni.net (gratis, registrering krävs)
Förmedlingstjänst texttelefoni: texttelefoni.se (gratis, registrering krävs)

Du kan också besöka Tolkcentralen, besöksadressen är: Observatoriegatan 18, Stockholm.


Har du problem med Tolkportalen och kan inte använda bildtelefon, texttelefon eller taltelefon? Tolkcentralen gör individuella bedömningar och beviljar undantag med mail. Kontakta dem om du upplever problem med Tolkportalen eller telefon.

Har du frågor eller funderingar kring tolkfrågan? Kontakta SDF:s intressepolitiska sekreterare på elsa@stockholmsdf.se.