Maila politiker och tjänstepersoner!

Nu närmar det sig 1 mars då det finns ett planerat stopp kring tolkbeställningar per mail. Det är ett beslut som Tolkcentralen och Region Stockholm tagit (klicka här för tidigare information från SDF).

SDF och FSDB är emot beslutet då vi anser att denna lösning som föreslås med Tolkportalen och Alltid Öppet inte är tillgänglig eller användarvänlig. SDF och FSDB uppvaktar fortfarande politiker samt avtalshandläggare kring frågan (klicka här för att se vår senaste skrivelse till regionen). Vi har en god dialog med Hälso- och sjukvårdsnämnden och upplever att de jobbar för att lösa frågan utifrån ett långsiktigt perspektiv då de verkar ta helhetsfrågan på allvar. Men beställningsstoppet per mail har fortfarande inte hävts.

Vi uppmanar därför nu våra medlemmar som är tolkanvändare att maila politiker och tjänsteperson för att uppmärksamma problemet. Som del av uppmaningen har vi ett färdigt mail-utkast som du kan kopiera och skicka till specifika mailadresser.

Du kan kopiera eller ändra, lägga till texten. Mailadresser och mottagarna finns i nästa spalt.

Frågor eller funderingar? Kontakta SDF:s intressepolitiska sekreterare på elsa@stockholmsdf.se.

Mailadresser att skicka till:

christoffer.bernskold@regionstockholm.se
talla.alkurdi@regionstockholm.se
registrator.hsf@regionstockholm.se
mats.nilsson@regionstockholm.se
joakim.lavesson@regionstockholm.se

Text att kopiera till mailutskick:

Rubrik: Häv mailstoppet!

Hej!

Jag, som tolkanvändare, skickar det här till dig kring beställningsflödet för tolkbeställningar.

Regionen är i full färd med att kraftigt försämra vardagen för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet genom att slopa möjligheten att beställa tolk och ha efterföljande kommunikation via mail utan att ha en tillfredställande och fungerande plattform.

Den nuvarande lösningen med beställningar i Tolkportalen och kommunikation i Alltid öppet-appen kommer aldrig att bli helt tillgänglig för alla tolkanvändare, och ställer även ett orimligt stort samordningsansvar för den enskilde i vardagen.

Jag, som tolkanvändare, kräver därför att Region Stockholm med hänvisningen till proportionalitetsprincipen helt återkallar beslutet att inte ta emot tolkbeställningar via mail, till dess att en ny plattform för tolkbeställningar finns på plats.

Med vänliga hälsningar

Namn, datum

HUR GÖR DU?

Se video nedan

ANHÖRIG?

Använd texten nedan, för att skicka in till samma epost-adresser

Hej!

Jag, som anhörig till en tolkanvändare skickar det här till dig kring beställningsflödet för tolkbeställningar.

Regionen är i full färd med att kraftigt försämra vardagen för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet genom att slopa möjligheten att beställa tolk och ha efterföljande kommunikation via mail utan att ha en tillfredställande och fungerande plattform.

Den nuvarande lösningen med beställningar i Tolkportalen och kommunikation i Alltid öppet-appen kommer aldrig att bli helt tillgänglig för alla tolkanvändare, och ställer även ett orimligt stort samordningsansvar för den enskilde i vardagen.

Jag, som anhörig till en tolkanvändare, kräver därför att Region Stockholm med hänvisningen till proportionalitetsprincipen helt återkallar beslutet att inte ta emot tolkbeställningar via mail, till dess att en ny plattform för tolkbeställningar finns på plats.

Med vänliga hälsningar

Namn, datum