Med anledning av kommande stopp gällande tolkbeställning per mail för målgruppen döva, hörselskadade och personer med dövblindhet kommer vi med ytterligare en skrivelse kring ärendet. Stockholms Dövas Förening, Stockholms Dövas Ungdomsråd, FSDB Stockholm Gotland och Hörselskadades Distrikt i Stockholms län ställer återigen frågan: Hur ska regionen lösa problematiken kring tolkbeställningarna?

Vi organisationerna arrangerade ett dialogmöte 29 november med politiker och tjänstepersoner där vi beskrev situationen utifrån våra organisationers perspektiv i hur det fungerat med beställningar och kommunikation per mail och vilka konsekvenser det blir med Tolkportalen. Vi upplevde att det fanns en samsyn om att en beställarplattform måste vara tillgänglig och användarvänlig för målgruppen som ska använda den. Sedan mötet har vi dock inte fått återkoppling eller uppdateringar om hur arbetet fortskrider.

Lösningen med beställningar i Tolkportalen och kommunikation i Alltid öppet-appen kommer aldrig att bli tillgänglig för alla tolkanvändare. Att helt slopa beställningar och kommunikation per mail, utan bra och relevanta lösningar skulle innebära orimligt stora besvär för de individer som drabbas av beslutet.

Vi kräver därför att Region Stockholm med hänvisningen till proportionalitetsprincipen helt återkallar beslutet att inte ta emot tolkbeställningar via mail, till dess att en ny plattform för tolkbeställningar finns på plats. Vi anser också att HSN ska ge HSF i uppdrag att ta fram en ny plattform, som både uppfyller krav utifrån lagar och regler och är tillgänglig för tolkanvändarna.

Vår skrivelse skickades in 31 januari. Skrivelsen i sin helhet finns som länk här. Har du frågor eller funderingar? Kontakta gärna SDF:s intressepolitiska sekreterare på elsa@stockholmsdf.se.